Kadın elbisesinin özellikleri
C.tesi Ara. 27, 2008 4:06 am
1- Bütün bedeni örten bir elbise olması,
2- Ince ve şeffaf olmaması: Zira böyle olan bir elbise, görmeye mani
değildir. Yada daha doğru bir ifadeyle "göstermesinler" nehyinin
icabına uygun değildir. Çünkü altını gösterir. Hz. Resulullah, ince
elbise ile yanına giren Esma'dan yüzünü çevirmiştir. (Ebû Davûd. ) Hz.
Aişe, yanına ince bir başörtü ile giren Hafsa binti Abdurrahman'ın
başörtüsünü yırtmış ve ona kalın bir başörtü örtmüştür. (Ibn Sa'd,
Tabakât, VNI/7l -72. )
3- Dar olmakla vücut hatlarını belli etmemesi: Dar elbiseler giyen
kadını Allah Resulü çıplak saymış ve cehennemlik olduğunu bildirmiştir.
(el-Câmiu's-Sağir 232 (Müslim'den)) "Allah'ın lânetine uğradığı" ve
"cehennemde olacakları" bildirilen, "giyinik çıplaklar"ı, Serahsî,
"ince elbiseler giydiklerinden dolayı çıplak gibi olan kadınlar" diye
açıklamıştır. (Serahsî, Mebsût 8/155.) Hz. Ömer, halka dağıttığı bir
çeşit elbisenin, vücut hatlarını belli edeceği için, kadınlara
giydirilmemesini emretmiştir. (Beyhakî, N/234-35'ten: Serahsî, Mebsût,
X/155.) Kadının vücut hatlarını belli eden elbisesine bakmak, o
uzuvlara bakmak sayılmıştır. (ez-Zeyla'î, Tebyinü'l-Hakâik, VI/17.) Ibn
Abidin, "Kim bir kadını arkadan hayâle dalar, elbisesini görür, nihayet
kemiklerinin şekli kendisine belirirse, cennetin kokusunu duyamaz"
hadisini delil tutarak, uzuvların şeklini belli eden elbise, kalın olsa
ve cildi göstermese bile yasaktır, diyor. (Ibn Abidin.)
4-Kokusunun duyulmaması: Aslında Allah Resûlü kokuyu çok meth-ü sena
etmekle beraber, başkaları duysun diye koku sürünüp çıkan kadını zinâ
etmiş olarak nitelemiş (Ebû Davûd, tereccül, 7, Tirmizî, edep, 35;
Neseî, Zîne, 35; Dârimî, isti'zân 18.) ve koku sürünüp camiye giden
kadının namazının kabul olunmayacağını bildirmiştir.
5- Erkek elbisesine benzememesi: Allah Resulü, hem erkeğe benzeyen
kadına, hem de kadına benzeyen erkeğe lanet etmiş ve böyle
davrananların evlere sokulmamasını emretmiştir. (Buharî, libâs, 62; Ebû
Davûd, edep, 53; Tirmizî, edep, 34.)
Modern tıbbın bu kabil davranışları dengesizlik sayması ve gerek giyim
kusamında, gerekse tuvaletinde, karşı cinse benzeme eylemini,
homoseksüellikle izah ederek seksüel slimulus bozuklukları cümlesinden
değerlendirmesi, bu maddenin izahı için ilginçtir. (Songar Ayhan,
Psıkıyatri, Psikoloji ve Ruh Hastalıkları, Ist. 1980 s. )
6- Elbisenin bizzat kendisinin de zînet olmaması: Zira zinetlerin
gösterilmesi ayetle yasaklanmıştır. (Sâbûnî, N/384-86'dan ihtisâr.)
Allah Resulü, kendisine biat eden kadınlardan, câhiliye kadınları gibi
zînetlerini göstererek dışarı çıkmamaları için biat alıyordu.
(Nasiru'd-Dîn el-Elbânî, Hicâb (T'erc.) 52. )
7- Gayr-i müslimlerin özel elbiselerine benzememesi: Zira bu konudaki
naslar, biraz sonra göreceğimiz gibi mutlaktır; kadına da erkeğe de
şâmildir.
8- Üzerine Kur'an ibâreleri işlenmemesi. (Muhammed Ravvâs Kal'acî, age. N/590-9l.
2- Ince ve şeffaf olmaması: Zira böyle olan bir elbise, görmeye mani
değildir. Yada daha doğru bir ifadeyle "göstermesinler" nehyinin
icabına uygun değildir. Çünkü altını gösterir. Hz. Resulullah, ince
elbise ile yanına giren Esma'dan yüzünü çevirmiştir. (Ebû Davûd. ) Hz.
Aişe, yanına ince bir başörtü ile giren Hafsa binti Abdurrahman'ın
başörtüsünü yırtmış ve ona kalın bir başörtü örtmüştür. (Ibn Sa'd,
Tabakât, VNI/7l -72. )
3- Dar olmakla vücut hatlarını belli etmemesi: Dar elbiseler giyen
kadını Allah Resulü çıplak saymış ve cehennemlik olduğunu bildirmiştir.
(el-Câmiu's-Sağir 232 (Müslim'den)) "Allah'ın lânetine uğradığı" ve
"cehennemde olacakları" bildirilen, "giyinik çıplaklar"ı, Serahsî,
"ince elbiseler giydiklerinden dolayı çıplak gibi olan kadınlar" diye
açıklamıştır. (Serahsî, Mebsût 8/155.) Hz. Ömer, halka dağıttığı bir
çeşit elbisenin, vücut hatlarını belli edeceği için, kadınlara
giydirilmemesini emretmiştir. (Beyhakî, N/234-35'ten: Serahsî, Mebsût,
X/155.) Kadının vücut hatlarını belli eden elbisesine bakmak, o
uzuvlara bakmak sayılmıştır. (ez-Zeyla'î, Tebyinü'l-Hakâik, VI/17.) Ibn
Abidin, "Kim bir kadını arkadan hayâle dalar, elbisesini görür, nihayet
kemiklerinin şekli kendisine belirirse, cennetin kokusunu duyamaz"
hadisini delil tutarak, uzuvların şeklini belli eden elbise, kalın olsa
ve cildi göstermese bile yasaktır, diyor. (Ibn Abidin.)
4-Kokusunun duyulmaması: Aslında Allah Resûlü kokuyu çok meth-ü sena
etmekle beraber, başkaları duysun diye koku sürünüp çıkan kadını zinâ
etmiş olarak nitelemiş (Ebû Davûd, tereccül, 7, Tirmizî, edep, 35;
Neseî, Zîne, 35; Dârimî, isti'zân 18.) ve koku sürünüp camiye giden
kadının namazının kabul olunmayacağını bildirmiştir.
5- Erkek elbisesine benzememesi: Allah Resulü, hem erkeğe benzeyen
kadına, hem de kadına benzeyen erkeğe lanet etmiş ve böyle
davrananların evlere sokulmamasını emretmiştir. (Buharî, libâs, 62; Ebû
Davûd, edep, 53; Tirmizî, edep, 34.)
Modern tıbbın bu kabil davranışları dengesizlik sayması ve gerek giyim
kusamında, gerekse tuvaletinde, karşı cinse benzeme eylemini,
homoseksüellikle izah ederek seksüel slimulus bozuklukları cümlesinden
değerlendirmesi, bu maddenin izahı için ilginçtir. (Songar Ayhan,
Psıkıyatri, Psikoloji ve Ruh Hastalıkları, Ist. 1980 s. )
6- Elbisenin bizzat kendisinin de zînet olmaması: Zira zinetlerin
gösterilmesi ayetle yasaklanmıştır. (Sâbûnî, N/384-86'dan ihtisâr.)
Allah Resulü, kendisine biat eden kadınlardan, câhiliye kadınları gibi
zînetlerini göstererek dışarı çıkmamaları için biat alıyordu.
(Nasiru'd-Dîn el-Elbânî, Hicâb (T'erc.) 52. )
7- Gayr-i müslimlerin özel elbiselerine benzememesi: Zira bu konudaki
naslar, biraz sonra göreceğimiz gibi mutlaktır; kadına da erkeğe de
şâmildir.
8- Üzerine Kur'an ibâreleri işlenmemesi. (Muhammed Ravvâs Kal'acî, age. N/590-9l.
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz